Auto's

Porsche 911 2.0 (1963)

Porsche 911 Op de Internationale Automobieltentoonstelling in Frankfurt wordt in 1963 het type 901 als opvolger van de legendarische Porsche 356 aan het publiek gepresenteerd. Het nieuwe model moet sportief rijden mogelijk maken en tegelijkertijd gebruiksvriendelijk en comfortabel zijn.
Daarom is zijn vorm aërodynamisch geoptimaliseerd, de wielbasis met 2.211 millimeter iets langer en het interieur groter dan dat van zijn voorganger. De nieuw ontwikkelde 6-cilinder boxermotor is nauw verwant aan de race-achtcilinder, die aan het begin van de jaren zestig werd ontwikkeld. De nieuwe constructie laat veel racemotorkenmerken zien en biedt daarmee voldoende potentieel voor verdere ontwikkeling en tuning in de komende jaren. Reeds toen werd bij Porsche het beste resultaat niet gezien als einddoel, maar als basis voor verdere ontwikkeling en perfectionering.

Hier beleeft men het rijden in z'n mooiste vorm, aldus de enthousiaste pers, die de 901 als een meesterlijke worp omschrijft.

Door een bezwaar van de Franse automobielfabrikant Peugeot, die voor de Franse markt de getalvolgorde met een nul in het midden heeft geregistreerd, wordt de 901 in 1964 omgedoopt tot 911 - de Elfer is geboren.

Uit 2 liter motorinhoud mobiliseert de eerste 911, die een McPherson vooras en schijfremmen aan alle vielen wielen heeft, 130 pk (bij 6.100 tpm) en bereikt daarmee een - voor de toenmalige tijd indrukwekkende - topsnelheid van 210 km/h. 

De huidige race uitvoering van de door DuEL geprepareerde rode Porsche's beschikken imiddels over 200+ pk. Nog steeds 2.0L en conform de specificaties van destijds.

 

Homologatiepaspoort